Årsplan 6. klasse – 2017/2018

Årsplanen er sammensat af forløb (Themen) fra portalen Gekko-tysk med elementer fra Kultur, Wortschatz  og Superreaders.

Eleverne træner alle tre forskellige kompetenceområder fra Forenklede Fælles Mål.

De angivne antal lektioner i forløbene er vejledende.

Denne årsplan er udarbejdet ud fra, at eleverne har 2 ugentlige lektioner.

Uge 32-37: Das neue Outfit

Lektioner

8-10

Varighed

5 uger

Das neue Outfit

Dette forløb tager udgangspunkt i Finn, som gerne selv vil købe sit tøj, fordi han synes, det tøj, hans mor har købt til ham, er for barnligt.
Eleverne dykker ned i emnet om tøj og mode, nogle situationer, so eleverne kan genkende.

Ressourcer:

WortschatzKleider

Uge 38-41: Kultur und Superreaders

Lektioner

4

Varighed

4 uger

Kultur und Superreaders

Arbejd med Kultur. Eleverne læser om Berlin og Lübeck og skal lave opgaverne Essen.
Læs derefter bogen Guten Appetit! i Superreaders. Eleverne skal lave de tilhørende opgaver. Brug følgende struktur:

Eleverne bliver inddelt i grupper og vælger et eller to kapitler de vil arbejde med. De skal læse og løse opgaverne dertil.

Ressourcer:

WortschatzObst und Gemüse.

Uge 33-49: Hexenleben

Lektioner

12-14

Varighed

7 uger

Hexenleben

I dette forløb bliver eleven ført ind i en verden af hekse. Det er et meget passende forløb til årstiden med Halloween i oktober.

Eleverne arbejder med fantasi, ordforråd og laver afslutningsvis et læseteater.

Ressourcer:

Kultur – Mainz og Dresden samt opgaverne Feste und Traditionen.

Uge 50: Weihnachten

Lektioner

2

Varighed

1 uge

Weihnachten

I dette forløb bliver eleven ført ind i en verden af hekse. Det er et meget passende forløb til årstiden med Halloween i oktober.

Eleverne arbejder med fantasi, ordforråd og laver afslutningsvis et læseteater.

Ressourcer:

Kultur – Mainz og Dresden samt opgaverne Feste und Traditionen.

Uge 1-6: Der grosse Wurf

Lektioner

10-12

Varighed

6 uger

Der grosse Wurf

I dette forløb er eleverne detektiver, som skal løse et mysterium. Med udgangspunkt i en tegneserie arbejder de med fokus på tekstforståelse og ordforråd samtidig med at de leger sig igennem fortællingen som opmærksomme detektiver.

Som afslutning på forløbet skal eleverne lave et hørespil, hvor de aktivt bruger det tillærte sprog.

Uge 8-10: Der magische Würfel

Lektioner

6

Varighed

3 uger

Superreaders – Der magische Würfel

I dette læseforløb skal eleverne fordybe sig i serien Der magische Würfel, som består af fem bøger om en gruppe unge, der er på eventyr. Alle bøgerne har bagerst i bogen tilknyttet opgaver og eleverne støttes i læseforståelsen af illustrationer og gloser.

Forløbet foregår på følgende måde:

  • Eleverne bliver delt ind i 5 grupper.
  • Hver gruppe får tildelt en bog. Bogen læses sammen i grupperne.
  • Eleverne løser opgaverne i bogen.
  • Hver gruppe laver en præsentation af bogen.

Uge 11-14: Guck mal!

Lektioner

6-8

Varighed

4 uger

Guck mal!

I dette forløb møder eleverne Jonas og Felix. Drengene har interesse i film og planlægger en biograftur.
Eleverne arbejder med gloser om klokken og transparente ord og får et indblik i den tyske film- og biografverden. Forløbets tematik, kan danne grundlag for en kulturel sammenligning med deres egen livsverden.

Uge 16-18: Dortmund, Hockenheim og Nürnberg

Lektioner

4

Varighed

2 uger

Kultur – Dortmund, Hockenheim og Nürnberg samt opgaverne Sport

I dette kulturbundne forløb arbejder eleverne med forskellige tyske byer. De lærer om to populære sportsgrene i Tyskland og om to verdensberømte sportsmærker i Dortmund, Hockenheim og Nürnberg.

Uge 19-22: Sternzeichen

Lektioner

6-8

Varighed

4 uger

Sternzeichen

Dette forløb står tematiske i astrologiens tegn, og eleverne lærer stjernetegn at kende på tysk. Eleverne tilegner sig et ordforråd som kan bruges til at beskrive personer og ikke mindst sig selv. Der er fokus på introduktion og repetition af adjektiver.

Uge 23-24: Feuer auf dem Zeltplatz

Lektioner

3

Varighed

2 uger

Feuer auf dem Zeltplatz

Forløbet Feuer auf dem Zeltplatz har fokus på læsning. Eleverne læser en bog om Emma og Carolin, der er på telttur. Alt går godt indtil de om natten hører en brandalarm.
Bogen kan læses på to niveauer, og der er opgaver til begge niveauer. Eleverne skal arbejde med ord og vendinger der er centrale for historien.