Årsplan 7. klasse – 2017/2018

Årsplanen er sammensat af forløb (Themen) fra Gekko med elementer fra Kultur, Superreaders, Grammatik og Restudy.

Eleverne træner alle tre forskellige kompetenceområder fra Forenklede Fælles Mål.

De angivne antal lektioner i forløbene er vejledende.

Denne årsplan er udarbejdet ud fra, at eleverne har 3 ugentlige lektioner.

Uge 32-34: Berlin

Lektioner

6

Varighed

2 uger

Kultur: Berlin

I dette kulturmøde arbejder eleverne med byen Berlin. Opgaverne og teksterne giver eleverne en baggrundsviden om byen Berlin og lægger derfor op til forløbet: Mein Kiez.

Uge 35-38: Mein Kiez

Lektioner

10

Varighed

4 uger

Mein Kiez

I dette forløb arbejder eleverne med Berlin og byens bydele. Eleverne møder nogle forskellige berlinere, der alle har en holdning til at bo i netop deres kvarter.

I forløbet er der også fokus på elevernes eget nærområde.

Uge 39-41: Abenteuer in Berlin.

Lektioner

9

Varighed

3 uger

Superreaders: Abenteuer in Berlin.

I forlængelse af arbejdet med Berlin læser eleverne bogen Abenteuer in Berlin om Lina og Lukas, der er på ferie i Berlin, men intet er som de forventer. En kat har pludselig magiske kræfter, en hyggelig tur i Fernsehturm ender i en politirazzia, og en panda skaber panik ved Europa-Centeret.

Bogen er en del af Labyrinth-serien, hvor læseren selv kan vælge sin egen handling og finde vej igennem labyrinten.

Husk at give eleverne adgang til bogen på Super Readers.

Uge 43-45: Märchen

Lektioner

8

Varighed

3 uger

Märchen

Dette forløb kredser om genren eventyr. Eleverne arbejder med ordforråd, genrens genkendelige træk og eksempler på eventyr.

De skal afslutningsvis lave et rollespil.

Uge 46-48: Märchenland

Lektioner

8

Varighed

3 uger

Superreaders: Märchenland 

Bogen Märchenland er en samling af tyske eventyr og sagaer. Fortællingerne er fra forskellige steder i Tyskland og indeholder både kendte og mindre kendte eventyr.

Eleverne kan læse om alt fra onde hekse til talende dyr, om dværge eller kæmper og lærer de mest kendte eventyrtæk at kende.

Uge 49-50 og 1: Tierwelten – Der Sprung!

Lektioner

6

Varighed

2 uger

Superreaders: Tierwelten – Der Sprung!

Som optakt til forløbet Tierisch læser eleverne bogen Tierwelten. Bogen handler om de forskellige dyr i verden og indeholder fakta, quizzer og små historier. Eleverne arbejder med at indsamle info og lave egne statistikker.

Forløbet er delt ind i uger og kapitler med tilhørende opgaver.

Læs sammen Til eleven i bogen før I starter forløbet.

Uge 49:

  • Wilde Tiere – Tierbabys
  • Wilde Tiere der Welt

Uge 50:

  • Haustiere
  • Minimonster
  • Rekorde

Uge 1:

  • Prominente Tiere aus Comics
  • Tierquiz – Welches Tier ist es?
  • Wahr oder nicht wahr?
  • Spass am Lesen – læsebånd – del de forskellige tekster mellem eleverne afhængig af niveau.

Uge 2-6: Tierisch

Lektioner

10

Varighed

5 uger

Tierisch

Mange elever har selv et kæledyr, og næsten alle har en mening om, hvilke dyr der er søde, og hvilke, der er rædselsfulde. Derudover er vores kæledyr med til at skabe et image omkring os som personer, hvilket mange kendte benytter sig af. I dette forløb dykker vi ned i kæledyrenes verden.

Ressourcer:

Grammatik – I forlængelse af dette forløb er der afsat tid til at træne verbernes tid og adjektiver.

Restudy – Suppler med Udsagnsord.

Uge 8-9: Ein guter Film

Lektioner

3

Varighed

2 uger

Ein guter Film

I forløbet ”Ein guter Film?” stifter eleven bekendtskab med en af de allerstørste tyske ungdomsfilm i nyere tid. Eleverne arbejder selvstændigt med anmeldelser og opgaver, der giver dem et ordforråd de kan bruge til at beskrive film og tilkendegive deres egen holdning.

Filmen findes ikke på Gekko.

Ressourcer:

Filmstriben – På filmstriben kan I finde andre tyske film.

Uge 10-14: Anderssein

Lektioner

12-14

Varighed

5 uger

Anderssein

Anders sein handler om at føle sig anderledes. I forløbet skal eleverne læse læserbreve, arbejde med sangtekster og en novelle. De skal lære selv at sammensætte et interview til et fiktivt radioprogram, hvor de benytter sig af deres viden om emnet og et relevant ordforråd.

Uge 16-19: Made in Germany

Lektioner

12

Varighed

4 uger

Made in Germany

Made in Germany er et forløb, hvor eleverne møder kultur på en alternativ måde ved at arbejde med kendte tyske mærker. De arbejder med historie, udtryk, reklamer og egen markedsføring.

Ressourcer:

Grammatik – Suppler forløbet med Adjektiver.

Restudy – Suppler med Adjketiver

Uge 20-24: Schule – na klar!

Lektioner

12-15

Varighed

5 uger

Schule – na klar!

Det tyske skolesystem er anderledes end det danske. Eleverne arbejder med de forskellige områder der adskiller os. De lærer gennem tekst, CL-strukturer og små videoklip om skolen i Tyskland og skal som afsluttende produkt lave en præsentation af deres egen skole.

Ressourcer:

Restudy