Årsplan 5. klasse – 2016/2017

Årsplanen er sammensat af forløb (Themen) fra portalen Gekko-tysk med elementer fra Kultur, Wortschatz og Superreaders.

Eleverne træner alle tre forskellige kompetenceområder fra Forenklede Fælles Mål.

De angivne antal lektioner i forløbene er vejledende.

Denne årsplan er udarbejdet ud fra, at eleverne har 1 ugentlig lektion.

Uge 32-36: Franzi hat Geburtstag

Lektioner

5

Varighed

5 uger

Franzi hat Geburtstag

Forløbet tager afsæt i en kortfilm om anden Franzi, der fejrer sin fødselsdag. Med udgangspunkt i filmens indhold kommer eleverne gennem en række opgaver, der alle har fødselsdag som omdrejningspunkt.

Eleverne arbejder bl.a. med en fødselsdagsrap og en traditionsrig tysk fødselsdagsleg, der udover at give et kendskab til tysk kultur er med til at opbygge et ordforråd inden for emnet.

Ressourcer:

Wortschatz – Zahlen und Farben

Uge 37: Obst und Gemüse

Lektioner

1

Varighed

1 uge

Wortschatz: Obst und Gemüse

Med Obst und Gemüse træner eleverne deres ordforråd inden for emnet madvarer.

Ressourcer:

SuperreadersArtur koch gern

KulturBerlin og Lübeck samt opgaverne Essen

Uge 38-46: In der Kantine

Lektioner

6-8

Varighed

8 uger

In der Kantine

I forløbet ”In der Kantine” er eleverne på besøg på Deutsch-Skandinavische Gemeinschaftsschule i  Berlin-Tempelhof. De møder de tre elever Noah, Nele og Felix, som viser rundt i deres kantine, hvor der hver dag serveres mad til skolens elever.

De forskellige sproglige aktiviteter kredser om enkle områder, der er kendte for eleverne – madretter, yndlingsmad og ord og vendinger man bruger, når man spiser og ord, der har med en kantine at gøre.

Dette forløb er en forlængelse af det foregående arbejde i Wortschatz: Obst und Gemüse.

Ressourcer:

SuperreadersArtur koch gern

KulturBerlin og Lübeck samt opgaverne Essen

Uge 47-50: Weihnachten

Lektioner

4

Varighed

4 uger

Weihnachten

Forløbet Weihnachten er centreret omkring emnet jul og juletraditioner. Eleverne får mulighed for at udvide deres ordforråd inden for emnet og læse om forskellige juletraditioner i Tyskland.

Ordforrådet bliver aktivt gennem ordforrådsopgaver til kendte julesange, og billeder, samt med Weihnachtssprüche m.m. Som afslutning skal eleverne lave ein Wunschzettel.

Ressourcer:

KulturDresden

Uge 1-3: Das Feuerwerk

Lektioner

3

Varighed

3 uger

Das Feuerwerk

Forløbet har fokus på læsning. Eleverne læser en bog om familien Meier, der holder nytårsaften derhjemme. Men da der skal affyres raketter, går det ikke helt som planlagt.
Bogen kan læses på to niveauer, og der er opgaver til begge niveauer. Eleverne skal arbejde med ord og vendinger der er centrale for historien.

Uge 4-6 og 8-10: Ab in den Skiurlaub

Lektioner

6

Varighed

6 uger

Ab in den Skiurlaub

Dette forløb tager udgangspunkt i Florian og hans familie, der hvert år tager på skiferie i Østrig. Eleverne følger Florian i forskellige genkendelige situationer.

De forskellige sproglige aktiviteter kredser om enkle områder, der er kendte for eleverne – præsentation, talord og farver, og krydres med et motiverende tema, nemlig skiferien. Eleverne lærer ord og vendinger for skiudstyr og vinteraktiviteter.

Ressourcer:

SuperreadersArturs Familie

Wortschatz – Zahlen und Farben

Uge 11-14: Ostern

Lektioner

2-4

Varighed

4 uger

Ostern

Dette forløb handler om påsken og formålet er, at eleverne tillærer sig det relevante ordforråd. De skal lave ordlege, synge en påskesang og producere plakater.
Eleverne får også et lille indblik i tysk kultur gennem begreber og tekster.

Uge 16-21: Spaß am Strand

Lektioner

6

Varighed

6 uger

Spaß am Strand

I dette forløb kommer I omkring et bredt ordforråd gennem rollespil, dialoger, spil og øvelser. Sommeren nærmer sig og mange skal på ferie. Dette emne introducerer eleverne til en sommer med det tyske sprog som omdrejningspunkt.

Eleverne arbejder aktivt med sproget, gentager farver og tal, udvider ordforrådet omkring sommer og strand, og gennem små dialoger øver de sig bl.a. i, at købe is.

Ressourcer:

Wortschatz – Zahlen und Farben

Kultur – Deutschland – Rügen

Uge 22-25: Ein Kuscheltier

Lektioner

3-4

Varighed

4 uger

Ein Kuscheltier

Dette forløb har fokus på læsning. Eleverne læser en bog om Laura, der ønsker sig et kæledyr. Hun overtaler sine forældre til at købe et kæledyr, og det går ikke helt som planlagt.
Bogen kan læses på to niveauer, og der er opgaver til begge niveauer. Eleverne skal lære 15 ord for forskellige kæledyr og arbejde med ordene i forskellige aktiviteter. På niveau 2 arbejder eleverne også med adjektiver, der kan beskrive et dyr.