Årsplan 8. klasse – 2016/2017

Årsplanen er sammensat af forløb (Themen) fra Gekko med elementer fra Kultur, Superreaders, Restudy og Grammatik.

Eleverne træner alle tre forskellige kompetenceområder fra Forenklede Fælles Mål.

De angivne antal lektioner i forløbene er vejledende.

Denne årsplan er udarbejdet ud fra, at eleverne har 3 ugentlige lektioner.

Uge 32-35: Nachsitzen

Lektioner

10-12

Varighed

4 uger

Nachsitzen

Kortfilmen ”Nachsitzen” er omdrejningspunktet for dette forløb. Forløbet handler om begrebet eftersidning, som i høj grad er diskutabelt og diskuteret i Tyskland.

Eleverne tager i forløbet stilling til dette blandt andre emner i skolen og arbejder med filmens indhold, personer samt tema.

Uge 36-39: Ein grosses Talent

Lektioner

12

Varighed

4 uger

Ein grosses Talent

X Factor er kendt i hele verden – også i Tyskland! I 2012 løb tredje sæson over skærmen og var en stor publikumssucces. Genren talentshows eller casting shows har mange seere i netop folkeskolens ældste klasser, og det er et tema, der giver mange muligheder for at træne samtale og holdningsytringer.

Uge 40-41: Festivals

Lektioner

6

Varighed

2 uger

Superreaders: Festivals

Festivals handler om fester, musik, samvær og om de fedeste koncertoplevelser.

Forløbet er delt ind i uger og kapitler med tilhørende opgaver og afsluttes med fokus på den mundtlige prøve samt hjælp til at skrive dispositionen.

Læs sammen Til eleven før I starter forløbet.

Uge 14:

  • Hurricane Festival
  • Sachen suchen
  • Festival Poster

Uge 15:

  • Loveparade (siderne 10-17)

Uge 16:

  • Das Melt! Festival (siderne 24-29)

Uge 17:

  • SonneMondSterne-Festival (siderne 36-41)
  • Gennemgå sammen ”Målret din træning til den mundtlige prøve.” (siderne 42-44)

Giv eleverne adgang til bogen på Super Readers.

Uge 43-44: Rock am Ring

Lektioner

3-4

Varighed

2 uger

Rock am Ring

I forløbet Rock am Ring stifter eleven bekendtskab med den store og kendte tyske musikfestival af samme navn. Det er et kort forløb, som lægger op til pararbejde og/eller alenearbejde. Det er tanken, at du som lærer støtter eleverne, hvor det er nødvendigt, men ellers lader dem arbejde selvstændigt.

Uge 45-46: Ruhrgebiet

Lektioner

6

Varighed

2 uger

Kultur: Ruhrgebiet

I dette kulturmøde arbejder eleverne med Ruhrgebiet og byen Duisburg. Opgaverne og teksterne giver eleverne en baggrundsviden om området Ruhrgebiet. Eleverne arbejder med tekstforståelse, lytteøvelser og kultur og den interkulturelle kompetence.

Uge 47-50: Gruselgeschichten

Lektioner

10

Varighed

5 uger

Gruselgeschichten

I arbejdet med Gruselgeschichten skal eleverne arbejde med forskellige uhyggelige ord og udtryk i tekster, film, billeder og digte. De får en forståelse for, hvordan man kan sammensætte en historie med uhyggelige elementer.

Afslutningsvis skal eleverne lave et lille projekt, hvor de skal lave deres egen lille gyseranimation med brugen af det ordforråd og de vendinger de har lært gennem forløbet.

Ressourcer:

Superreaders – I Labyrinth-serien findes der flere bøger med temaerne gys og fantasy. I Labyrinth-serien kan læseren vælge sin egen handling og finde vejen gennem labyrinten.

Giv eleverne adgang til bogen på Super Readers.

Uge 2-3: Krimirätsel

Lektioner

6

Varighed

2 uger

Superreaders: Krimirätsel

Krimirätsel er en bog, hvor eleven skal løse forskellige detektivgåder og læse om, hvordan detektiver arbejder. Eleverne laver løbende opgaver til tekstforståelse og der er fokus på skriftlighed. De skal også lave kreative produkter, de skal præsentere.

Husk at give eleverne adgang til bogen på Super Readers.

Uge 4-6: Daniela

Lektioner

9

Varighed

3 uger

Daniela

Forløbet tager udgangspunkt i en velkendt genre, nemlig krimien. Eleverne skal løse en mordgåde gennem film, tekster og opgaver.

Plottet består af et mord, en detektiv, nogle mistænkte, nogle spor og i sidste ende en forbryder, der skal afsløres. Foruden at afsløre forbryderen skal eleven undervejs udfærdige en politirapport.

Uge 8-9: Müll oder Mahlzeit

Lektioner

3-4

Varighed

2 uger

Müll oder Mahlzeit

Dette forløb handler om to unge mænd, der lever af at skralde. Eleverne arbejder med temaet gennem film og tekster, og arbejder med at kunne tilkendegive deres holdninger til madforbrug, vaner, affald og at tage ansvar.

Uge 10-14: Anderssein

Lektioner

12-15

Varighed

5 uger

Anderssein

Anders sein handler om at føle sig anderledes. I forløbet skal eleverne læse læserbreve, arbejde med sangtekster og en novelle. De skal lære selv at sammensætte et interview til et fiktivt radioprogram, hvor de benytter sig af deres viden om emnet og et relevant ordforråd.

Vær opmærksom på, at dette forløb også bliver brugt i 7. klasse, og målene derfor er for selvsamme klassetrin.

Uge 16-17: Grammatiktræning

Lektioner

6

Varighed

2 uger

Grammatiktræning

I disse to uger skal eleverne arbejde selvstændigt med grammatik. Eleverne træner de forskellige grammatiske områder efter niveau og behov. Online Prøverne kan også introduceres til eleverne.

Ressourcer:

Onlineprøver

Restudy

Uge 18-22: Techi- serien

Lektioner

9

Varighed

3 uger

Superreaders: Techi- serien

Eleverne skal arbejde med Techi bøgerne. De skal vælge én af de 4 bøger i serien og læse den. Som afslutning skal eleverne lave en boganmeldelse og/eller en anbefaling af en bog de synes man skal læse i sommerferien.