Parvaneh

Undervisningsforløbet til kortfilmen ”Parvaneh” er målrettet 9. klassetrin i grundskolen.
Filmen handler om den unge afghanske immigrant Parvaneh som bor på et overgangscenter for asylansøgere i de schweiziske Alper. Over telefonen erfarer hun, at faren hjemme i Afghanistan er syg. Parvaneh tjener lidt penge ved at arbejde sort for en bonde. Hun beslutter sig for at tage til Zürich for at sende de tjente penge hjem til familien. Dette bliver ikke kun til en tur til storbyen, men til en rejse med en lang række forskellige oplevelser.
Parvaneh møder bl.a. Emily, en pige på Parvanehs alder. De to piger kunne næsten ikke være mere forskellige, og deres fælles oplevelser fører til, at Parvaneh og Emily bliver veninder.

Forløbet kan med fordel indgå i arbejdet med emnerne ”Freundschaft”, ”Anderssein” eller ”Jung sein” og giver et indblik i schweizisk geografi og sprog, da filmen byder på ”Hochdeutsch” og den schweiziske dialekt med dens særlige udtale.

Opgaverne til filmen der delt op i ”Vor dem Sehen”, ”Erstes Sehen”, ”Zweites Sehen” og ”Sprache”, dvs. der er en tydelig progression i undervisningsforløbet. Opgaverne i de enkelte dele kan løses på forskellige niveauer alt efter den enkelte elevs ordforråd og kunnen.